10 اشتباه رایج در رژیم های لاغری
در این مقاله به اشتباهات رایج مردم در رژیم های غذایی می پردازیم و علل شکست در رژیم های لاغری را با هم بررسی می کنیم.
1- برای لاغر شدن باید به خودتان گرسنگی بدهید.
اشتباه،اشتباه،اشتباه است.انجام دادن این کار تنها باعث از دست دادن عضلات می شود و درنتیجه آن بدن چربی را جایگزین عضلات از دست رفته می کند و این کار یعنی چاقی روز افزون.
2-کربوهیدرات ها خوب نیستند و نیازی به آنها ندارید.
رایج ترین اشتباهی که در مورد کربوهیدرات رخ می دهد،حذف کردن این منبع با ارزش انرژی است.شما غذاهایی مانند برنج و ماکارونی و غیره را از رژیم خود حذف می کنید غافل از اینکه این مواد 50-60 درصد انرژی روزانه شما را تامین می کنند.
3- مصرف پروتئین به کلیه آسیب وارد می کند،پس نباید آن را مصرف کرد.
تاکنون هیچ مطالعه یا تحقیقی آسیب رساندن پروتئین به کلیه را اثبات نکرده است.با این حال فقط در افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مصرف بیش از حد پروتئین ممنوع است.در غیر اینصورت در افراد سالم مصرف پروتئین بالا در رژیم غذایی(1/5 الی 2 گرم به ازای هر کیلو گرم از وزن)به کلیه ها آسیب نمی رساند.فقط باید به این نکته اشاره کنم در رژیم های غذایی با پروتئین بالا باید مقدار زیادی آب مصرف شود تا بدن در هضم و جذب پروتئین دچار مشکل نشود.
4- بهترین راه برای کاهش وزن خوردن 1 یا 2 وعده غذایی در طی روز است.
(مراجعه به گزینه1) علاوه بر این خوردن 1 یا 2 وعده غذایی باعث افت سطح قند خون می شود و در نتیجه این افت شما دچار سرگیجه و حالت تهوع خواهید شد.
5-برای کاهش وزن باید هرگونه چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
باید توجه داشته باشید بدن ما نیاز مبرمی به چربی ها به ویژه اسیدهای چرب ضروری دارد.چون خود بدن قادر به تولید این اسید چرب نیست و شما باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.پیشنهاد ما این است 1 قاشق غذاخوری روغن بذر کتان یا روغن ماهی 3 بار در روز می تواند به نیاز بدن ما در مقابل اسید چرب ضروری پاسخ دهد.
6-بهترین روش برای کاهش وزن،افزایش دادن مصرف کربوهیدرات ها و کاهش چربی ها می باشد.
استفاده بیش از حد از منابع کربوهیدرات برای شما ممنوع می باشد(مگر اینکه شما یک ورزشکار استقامتی باشید). کربوهیدرات سوخت بدن محسوب می شود و مقادیر اضافه آن به صورت چربی در بدن ذخیره خواهد شد.برای بهتر جذب کربوهیدرات ها وجود چربی ها الزامی است.
7-استفاده از مکمل پروتئین به جای وعده های غذایی به شما کمک خواهد کرد هرچه سریعتر وزن خود را کاهش دهید. اشتباه دوباره.پروتئین ابزار مفیدی است و به شما این توانایی را میدهد که چربی ها را سوزانده و عضله اضافه کنید. ولی این مقدار پروتئین که برای سوزاندن چربی مورد استفاده قرار می گیرد باید در 5 یا 6 وعده غذایی دریافت شود. اجازه ندهید کسی شما را احمق فرض کند و به شما بگوید پروتئین را فقط در یک وعده غذایی روزانه دریافت کنید.ضمنا در ورزش پرورش اندام منابع طبیعی پاسخ بهتری را نسبت به مکمل های مصنوعی ساخته شده در کارخانجات میدهد.
8-مصرف آب باعث افزایش وزن شما می شود.
بله این قضیه صحت دارد ولی در شرایطی که شما بخواهید در مسابقه شرکت کنید و باید درست دارای یک وزن خاص باشید مانند مسابقات کشتی و وزنه برداری.اما برای افرادی که در شرایط غیر از مسابقه دارند محدود کردن مصرف آب ممنوع است،چون آب 60 در صد وزن شما را تشکیل داده و در تمامی فعالیت های شیمیای بدن حضور دارد و محدود  کردن مصرف آن باعث بروز اختلال در فعالیت های بدن می شود.یکی از این فعالیت ها سوخت و ساز چربی است.
9-در رژیم های غذایی کم کربوهیدرات شما می توانید هر چیزی که دوست دارید میل کنید و همچنان وزن کم کنید.
این جمله درستی نیست.اگرچه شما می توانید به صورت ملایم در برنامه غذایی با کربوهیدرات کم کالری بیشتری را دریافت کنید و بدون اضافه کردن وزن.اما این عمل شما باعث می شود دمای بدن افزایش یابد،وقتی دمای بدن افزایش پیدا کند در عمل سنتز پروتئین اختلال به وجود می آید.پس یک محدودیتی در میزان کالری دریافتی شما وجود دارد.اگر شما از این محدوده تجاوز کنید نتیجه آن چیزی بجز ذخیره شدن چربی در بدن نیست.
10-رژیم های غذایی کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های غذایی با کربوهیدرات متوسط به شما اجازه می دهد سریعتر چربی های اضافه خود را از دست بدهید.
تازه ترین مطلعات نشان می دهد که این طور نیست.در دراز مدت عملکرد این دو روش یکسان است.با این حال از تجربیات کسب کرده خودم و همچنین مشتریانم این چنین برداشت کردم که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات به خاطر سخت گیری هایی که دارد در کوتاه مدت باعث از دست دادن چربی های بدن می شود ولی این امر به صورت کوتاه مدت است یعنی با قطع رژیم چربی های از دست رفته دوباره باز می گردند.اما با بکارگیری رژیم های متعادل(40 درصد کربوهیدرات،40 درصد پروتئین،20 درصد چربی) شما قادر خواهید بود بدون هیچ گونه سخت گیری چربی های اضافی خود را از دست بدهید و نتایج این روش در مقایسه با روش بالا بسیار پایدارتر خواهد بود.
نویسنده:هوگو ریورا   
مترجم: داود جعفری