‏ناندرولون یک 19 ‏_ نوراستروئید است (یک اتم کربن در مو لکول استر وئید شماره 19 ‏کمتر است) و از تستوسترون مشتق می شود. اشکال تجاری ناندرولون شامل دکانوات (دکادورابولین) و فنیل پروفیونات (دورابولین) می باشد.

عملکرد ناندرولون پروفیونات مشابه دکانوات است، ولی با دوره اثر کوتاه تر. ناندرولون جهت درمان سوختگی های شدید، سوء تغذیه و پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال، شهرت این دارو به دلیل افزایش غیر مجاز عملکرد ورزشی می باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که تزریق درون عضلانی این دارو موجب افزایش توده عضلانی می شود، اگرچه شواهدی وجود دارند که مصرف ناندرولون موجب افزایش توده عضلانی نمی شود (تاتیانا،2006).

اثرات مثبت ناندرولون شامل رشد عضلانی، تحریک اشتها،افزایش گلبول های قرمز خون، درمان آنمی، پوکی استخوان و سرطان سینه می باشد. شهرت ناندرون در تسکین درد ناشی از تمرین شدید و بهبود بازیافت پس از آسیب دیدگی اساس و پایه علمی ندارد. بسیاری از نتایج مثبت دوپینگ در سال های اخیر ناشی از این ماده است. در بسیاری از موارد، افراد اقدام به مصرف نوراندرستندیون (یک استروئید آنابولیک که به عنوان یک مکمل ورزشی، به ویژه از طریق اینترنت به فروش می رسد) می کنند. این ماده نیز درکبد به نورتستوسترون تجزیه شده که نوعی ناندرولون به شمار می رود.
دورابولین (Durabolin)
‏اسم ژنریک آن نادرولون فن پروپیونات  ( Nandrolone Phenpropionate ‏) می باشد .

موارد استعمال
‏طبی آن مثل داروی قبلی است جز اینکه تاثیر آن به عوان ضد سرطان  و ضد کم خونی , تا حدودی نسبت به ناندرولون دکانوات اختصاصی تر است . برای بروز اثرات آنابولیکی این دارو در بزرگسالان , لازم است هر هفته یک دوز 25 _ 50 میلی گرمی تزریق گردد .
‏مدت زمانی که لازم است تا دکادورابولین و دورابولین به حداکثر سطح سرمی برسد به تریب 3_6 روز و 1_2  روز می باشد به شرطی که مقدار آن 100 میلی گرم عضلانی باشد. بیشترین اثری که یک ورزشکار از این داروها می برد در همین مدت زمای است که دارو در خون, به ماکزیمم غلظت رسیده است . مصرف این داروها , 48 ساعت قبل از مسابقه  یک شیوه رایجی در بین ورزشکاران است .

‏عوارض ناندرولون :
عوارض دو داروی فوق در مردان شامل افزایش نعوط،بزرگ شدن پرستات و کم شدن تعداد اسپرم و در زنان باعث بروز علائم مردانگی می گردد.به علت احتمال بسته شدن زودرس اپیفیز استخوانها،موجب اختلال  در رشد و نمو به خصوص کودکان می گردد.کامل شدن ایفیزها ممکن است سریعتر از رشد قد در کودکان صورت گیرد و این اثر امکان دارد تا شش ماه پس از قطع مصرف دارو ادامه داشته باشد.بروز عوارض در مردان وزنان با قطع دارو قابل برگشت است.


موارد منع استعمال طبی نادرولون:
1-سرطان پیشرفته پستان در مردان وزنان
2-اختلالات و بیماری های کبدی
3-سرطان پروستات
4-بالا بودن سطح کلسیم خون
5-نفروز


مقالات ارائه شده در بخش استروئیدها و داروهای نیروزا،صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در زمینه این داروها می باشد.ضمنا مقادیر گفته شده در این مقالات جنبه تئوری دارند و استفاده از این دارو ها به هیچ وجه توصیه نمی شود.